potrezbujesz google analytics

10 powodów, dla których potrzebujesz Google Analytics 4

Nie da się prowadzić biznesu bez danych. Ilość zamówień, przychody, zyski, koszty – te liczby zna każdy (a przynajmniej powinien). Pracując jako wirtualna asystentka zauważyłam jednak, że wiele osób, szczególnie kobiet, ucieka od bardziej złożonych informacji. Analiza danych to termin, który nie kojarzy się zbyt dobrze. A już na pewno tym, którzy prowadzą biznes kreatywny. Tymczasem rezygnując z takich narzędzi, jak chociażby Google Analytics 4, naprawdę dużo tracimy. Oto 10 powodów, dlaczego!

1. Skoro masz swoją stronę www to powinna ona realizować jakiś cel

Pisałam o tym w artykule o najważniejszych elementach strony internetowej – znajomość jej celu biznesowego to podstawa. Sprzedaż, pozyskiwanie kontaktów, wyświetlenia portfolio, budowanie listy mailingowej czy jakiekolwiek inne akcje, do których chcemy prowadzić naszych klientów, powinniśmy szczegółowo i dokładnie mierzyć. Nawet jeśli masz ‘tylko’ stronę wizytówkową, warto wiedzieć chociażby ile osób ją odwiedza, i ile przekonała do skorzystania z Twojej oferty.

2. Dzięki Google Analytics 4 możesz lepiej poznać swoich klientów

Znajomość swojej persony i idealnego klienta to jedno, ale czasami rzeczywistość nas zaskakuje i docieramy do zupełnie innych osób. Wpływ na to może mieć wiele czynników – ale nie będziemy w stanie ich znaleźć, jeśli nie wiemy, kto faktycznie do nas trafia. Dane na temat ruchu na stronie internetowej mogą pomóc Ci poznać takie rzeczy jak lokalizacja, wiek, zainteresowania i źródło ruchu.

3. Monitorujesz, jak wiele osób jest potencjalnie zainteresowanych Twoimi produktami bądź usługami…

Wiesz, ile masz zamówień i ile w związku z tym wpłynie Ci na konto. Ale czy wiesz, które produkty są najchętniej oglądane? Ile osób dokładnie analizuje różne warianty tych samych usług? Czy wiesz, ile osób dodaje coś do koszyka, opuszcza sklep i… nigdy już nie wraca?

4. … a ile finalnie rezygnuje z zakupu.

I to jasne – nie ma biznesu w którym każdy, kto wejdzie na stronę internetową czy sklep online, od razu zostaje klientem. Ale znając liczby wiesz, że być może coś jest nie tak. Być może tych rezygnujących z zakupu jest jednak za dużo i warto poczynić jakieś kroki, by ich zatrzymać. Czasami wystarczą drobne zmiany!

Jeśli na przykład zauważysz, że wiele osób rezygnuje na etapie rejestracji konta w sklepie online: możesz zastanowić się, czy wszystkie wymienione pola na pewno powinny być obowiązkowe. Jeśli dowiesz się, że jakaś Twoja usługa ma bardzo dużo odsłon, ale zdecydowanie za słabo się sprzedaje – to znak, by zastanowić się nad jej opisem. Nie musisz od razu robić rewolucji, ale o wiele łatwiej jest określić kierunek zmian.

5. To świetna sposób na planowanie przyszłych działań!

Google Analytics może pomóc Ci w podejmowaniu decyzji dotyczących przyszłości Twojego biznesu. Na podstawie danych możesz dowiedzieć się, co działa dobrze, a co wymaga poprawy. Możesz dostosować swoją ofertę, stworzyć nowe produkty, odpowiadające potrzebom klientów. Czasami projekt, nad którym tak pieczołowicie pracowałaś, niekoniecznie się sprawdza… Im szybciej to zauważysz, tym szybciej przekierujesz swój czas i energię na coś innego.

6. Zoptymalizujesz kampanie marketingowe

Mały biznes to małe budżety marketingowe, dlatego warto korzystać z nich mądrze. Google Analytics może pomóc Ci zidentyfikować źródła ruchu, które generują najwięcej konwersji. Dzięki tym informacjom możesz dostosować swoje kampanie marketingowe tak, aby były jeszcze bardziej skuteczne.

GA4 może pomóc Ci zrozumieć, jak Twoi klienci korzystają z Twojej witryny. Które zakładki są najbardziej popularne, oraz które strony (reklamy lub nie) do nich odsyłają. Dowiesz się także, jak wiele czasu użytkownik spędza na stronie jak już na nią trafi. Możesz wykorzystać te informacje do poprawy nawigacji i uatrakcyjnienia całej witryny.

7. A może coś w oparciu o trendy?

Nie jest łatwo cały czas na nowo wymyślać treści – wiem coś o tym. I tutaj z pomocą przychodzą dane. Obserwując zachowania użytkowników strony w czasie, możemy zauważyć, co ich interesuje. Być może jakiś temat zdobywa coraz większe zainteresowanie i warto go odświeżyć? Nie zawsze musisz wymyślać koło na nowo – czasami wystarczy wiedzieć, na czym się skupić.

8. Czasem coś zwyczajnie nie działa…

GA4 może pomóc Ci zrozumieć, jak Twoi klienci korzystają z Twojej witryny. Możesz dowiedzieć się, które strony są najbardziej popularne i jak dużo czasu użytkownicy spędzają na ich czytaniu. Możesz wykorzystać te informacje do poprawy nawigacji i poprowadzenia klientów do zakupu.

Bywa, że odsłony i kampanie reklamowe nie przekładają się na zakupy. Czy wiesz, na jakim etapie odpadają potencjalni zainteresowani? Może to niekoniecznie z powodu utraty zainteresowania, a np. niedziałającego formularza albo guzika, który nigdzie nie prowadzi? Śledząc dane jesteś w stanie szybciej wyłapać tego typu problemy.

9. A czasem wystarczy Google Analytics 4, by zyskać przewagę nad konkurencją!

Pomyśl: skoro do tej pory skutecznie opierałaś się analizie danych to istnieje szansa (chociaż marna), ze Twoja konkurencja też. Teraz przeczytaj jeszcze raz wszystkie powyższe punkty i pomyśl, jak ta wiedza może wpłynąć na Twój biznes! Czasami nawet niewielka zmiana może sprawić, że będziesz o krok przed innymi, i to Ty odniesiesz sukces. Całkiem niezła wizja, nieprawdaż?

10. No i najważniejsze – SPRZEDAŻ

Nieważne, jak pięknie rozpiszemy wizję i misję, ile procent zysku przekażemy na cele charytatywne, czy jak bardzo pomożemy naszym klientom: biznes ma sprzedawać. Bez sprzedaży zwyczajnie nie ma racji bytu. W świecie online konkurencja jest bardzo duża, możliwości dotarcia do klienta jeszcze więcej. A doba każdego z nas ma 24 godziny.

Jeśli spróbujemy angażować się we wszystko, co tylko możliwe, wykorzystamy cały czas – i niekoniecznie musi się to przełożyć na sprzedaż. Jeżeli, dzięki danym, zaangażujemy się w to, co naprawdę działa, zwiększymy swoją szansę na sukces. I to przy mniejszym nakładzie pracy!

Wiesz już, że dane są potrzebne nawet w małym biznesie – ale co dalej?

Jeśli jesteś osobą, która na widok tabelek z liczbami dostaje gęsiej skórki – nie martw się, mogę Ci pomóc. Jako wirtualna asystentka wspieram przedsiębiorcze kobiety w technicznych aspektach ich biznesów. Chętnie zrobię to także dla Ciebie!

Uruchomiłam niedawno usługę konfiguracji Google Analytics 4 (jeszcze przez jakiś czas w SUPER cenie!), zajrzyj na stronę lub od razu napisz do mnie maila. Na wszystkie pytania na pewno odpowiem!

Podobne wpisy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *