analiza danych w malym biznesie

Analiza danych w małym biznesie – po co, gdzie i jak? Jak wykorzystać ten potencjał?

Często słyszysz, że biznes powinien być prowadzony w oparciu o dane, ale nie do końca wiesz, jak to działa w praktyce? Dane kojarzą Ci się głównie z tabelkami w Excelu (lub Google Analytics 4) i to wcale nie jest przyjemny widok? A może uważasz, że aby móc wyciągać wnioski potrzebujesz dużo więcej niż tych kilkadziesiąt UU na stronie miesięcznie? I owszem, wdrożysz analizę danych, ale musisz je najpierw zebrać?

Z doświadczenia wiem, że wiele kobiet na samą wzmiankę o analizie danych czym prędzej zmienia temat. Przygotowałam więc dosyć obszerny artykuł wprowadzający: po co, gdzie i jak. Zobacz, jak możesz zbierać dane w swoim biznesie online!

Po co w ogóle zbierać i analizować dane w małym biznesie?

Plany i ich egzekucja to jedno, ale analiza danych to równie istotna część każdego, nawet małego biznesu. Nie wystarczy prowadzić tabelki przychodów i kosztów, by podejmować świadome biznesowo decyzje. Odpowiednie zbieranie danych pozwala nam na zdobywanie cennych informacji i lepsze zrozumienie tego, co dzieje się z naszą firmą.

1. Podejmowanie decyzji w oparciu o fakty

Dane pozwalają na podejmowanie decyzji opartych na faktach i dowodach, zamiast na domysłach czy intuicji. Gromadzenie danych pozwala nam na analizę i identyfikację trendów, wzorców i zależności, co prowadzi do lepszych decyzji strategicznych.

2. Lepsza znajomość klientów

Zbieranie danych o klientach, takich jak preferencje, zachowania zakupowe czy opinie, umożliwia lepsze ich zrozumienie. Dzięki temu możemy personalizować komunikację i budować trwałe relacje.

3. Świadomość potrzeb klientów

Jeśli wiemy, kto jest naszym klientem i jakie ma preferencje, możemy dotrzeć także do jego potrzeb, problemów i oczekiwań. Poznać jego bolączki by dostosować nasze usługi bądź produkty, by były dokładną odpowiedzią i, tym samym, idealnym produktem dla naszej grupy docelowej.

4. Optymalizacja procesów

Analiza danych pomaga w identyfikacji słabych punktów i obszarów, w których możemy wprowadzić ulepszenia. Dzięki temu możemy zoptymalizować nasze procesy biznesowe, zwiększyć efektywność i redukować koszty.

5. Ułatwienie prognozowania i planowania

Dane historyczne i analiza trendów pozwalają na prognozowanie przyszłych zdarzeń i trendów rynkowych. To umożliwia lepsze planowanie, przygotowywanie z wyprzedzeniem strategii czy akcji marketingowych, a także postawienie na odpowiednie działania czy produkty.

6. Przewaga konkurencyjna

Zbieranie danych daje firmie przewagę, ponieważ umożliwia lepsze zrozumienie rynku, klientów i konkurencji. Dzięki temu możemy szybciej reagować na zmieniające się warunki, dostosowywać ofertę i tworzyć innowacyjne rozwiązania.

7. Dostosowywanie narzędzi

W małym biznesie online za wrażenia klienta ze „spotkania” z naszą marką odpowiadają w dużej mierze narzędzia internetowe, takie jak strona www czy newsletter. Aby to doświadczenie było jak najlepsze musimy nieustannie usprawniać nasze narzędzia i naszą komunikację. Dlatego świadomość, jak klienci korzystają np. z witryny sklepu online jest kluczowa.

Skąd możemy czerpać informacje?

Pracowałam w kilku korporacjach i wiem, jak wygląda proces analizy danych tam, gdzie są na to specjalne budżety. I to niemałe. Jednak czy jako właścicielka jednoosobowej firmy online bez „nadprogramowych” tysięcy na koncie masz jakieś możliwości? Oczywiście.

Wiele informacji możesz czerpać ze źródeł, które są… darmowe! Musisz jedynie zainwestować trochę czasu, aby nauczyć się je wykorzystywać.

1. Ankiety i formularze

To jedna z najprostszych metod zbierania danych bezpośrednio od klientów. Ankietę lub formularz możesz udostępnić na swojej stronie internetowej, wysłać w newsletterze czy podać link w mediach społecznościowych. Możesz zadać pytania dotyczące opinii, preferencji, satysfakcji, problemów lub potrzeb osób, które weszły w jakąś formę interakcji z Twoją firmą/marką.

2. Testy A/B

To metoda polegająca na porównywaniu dwóch lub więcej wersji tego samego elementu strony internetowej lub kampanii marketingowej pod kątem ich wpływu na zachowanie użytkowników. Wystarczy zmienić 1 element – jak tytuł maila czy treść wezwania do działania – i sprawdzać, jaki wpływ będzie to miało na konwersję. Wiele narzędzi ma wbudowaną opcję testów A/B – np. w MailerLite* możesz w ten sposób analizować swoje kampanie mailowe.

3. Wywiady

Jest to bardziej pogłębiona forma niż ankiety i formularze. Zajmują dużo więcej czasu i wymagają lepszego przygotowania – dlatego z założenia przeznaczone są do mniejszej ilości badanych. Jednak dobrze wykorzystane, mogą dać naprawdę konkretne i wartościowe dane bezpośrednio od klientów.

4. Analiza ruchu na stronie

To jest bardzo szeroka kategoria – dotyczy zarówno tego, skąd przychodzą użytkownicy strony, na jakie podstrony trafiają i jak zachowują się w trakcie czytania/przeglądania/zakupów. Można śledzić takie wskaźniki jak liczba odwiedzin, czas spędzony na stronie, źródła ruchu, konwersje, odrzucenia czy ścieżki nawigacyjne. Głównym źródłem tego typu danych jest Google Analytics – poprawnie wdrożony i regularnie przeglądany może mieć ogromny wpływ na biznes online.

5. Mapy ciepła

mapy ciepła to wizualne przedstawienie, jak użytkownicy zachowują się na danej stronie. Rejestruje kliknięcia i przewijanie ekranu, zaznacza które elementy są najczęściej klikanymi na stronie, a także gdzie najczęściej “wędruje” kursor myszki odwiedzających. Najpopularniejszym narzędziem do tworzenia map ciepła (ang. heat maps) jest Hotjar.

6. Analiza komentarzy

Komentarze i wiadomości prywatne to nieocenione źródło informacji o naszych obecnych i potencjalnych klientach. Analizując je możemy zauważyć, jakie mają wątpliwości, z czym się mierzą i jakich rozwiązań poszukują. Dzięki takim danym łatwiej jest podejmować decyzję, w którą stronę rozwijać biznes i na jakich usługach/produktach skupiać swoją energię.

7. Analiza konkurencji

Oczywiście nigdy nie mamy pewności, jak konkretne działania naszej konkurencji przekładają się na efekty – ale jest to bardzo dobry punkt wyjścia. Możemy ocenić standardy w branży, zainspirować się, czy wymyślić coś zupełnie innego szukając wyróżnika. Nie da się prowadzić biznesu w oderwaniu od innych osób działających w tym samym obszarze – ważne jest jednak, by pilnować, by inspiracja nie poszła za daleko.

Masz już dane? Naucz się je analizować!

Analiza danych w małym biznesie i odpowiednie wyciąganie wniosków nie są proste. Materiałów jest mniej, informacje są rozrzucone po różnych narzędziach i miejscach w sieci. Ale dobra wiadomość jest taka, że można się tego nauczyć!

Proces zbierania danych w firmie obejmuje kilka kluczowych kroków. Oto najważniejsze z nich:

1. Określenie celu

Pierwszym krokiem jest jasne określenie celu zbierania danych. Czy chodzi o zrozumienie preferencji klientów, ocenę skuteczności kampanii marketingowej czy optymalizację procesów? Określenie celu pomoże skoncentrować się na niezbędnych informacjach i odpowiednich metodach zbierania danych.

2. Wybór odpowiednich wskaźników

Następnie należy zidentyfikować kluczowe wskaźniki, które będą mierzyć osiągnięcie celów. Na przykład, jeśli celem jest zwiększenie sprzedaży, wskaźnikiem może być miesięczna wartość sprzedaży lub liczba nowych klientów. Wybór odpowiednich wskaźników jest istotny dla skutecznego monitorowania postępów i oceny wyników.

3. Wybór metody zbierania danych

Tak, jak wspomniałam powyżej, istnieje wiele różnych metod zbierania danych. Wybór odpowiednich metod zależy od celu zbierania danych, dostępnych zasobów i preferencji firmy. Ważne jest, aby metoda była niezawodna, dokładna i adekwatna do badanego obszaru.

4. Przygotowanie harmonogramu

To nie jest proces, który wydarza się raz i można o nim zapomnieć. Należy więc opracować plan zbierania danych i częstotliwość korzystania z poszczególnych źródeł. Najlepiej wrzucić w kalendarz cykliczne sesje w których będziemy robić podsumowanie, przyglądać się zmianom i wyciągać wnioski.

5. Gromadzenie danych

Po opracowaniu planu należy przystąpić do wdrożenia procesu zbierania danych. Obejmuje to realizację zaplanowanych działań, takich jak przeprowadzanie ankiet, zbieranie danych źródłowych, przeprowadzanie wywiadów czy monitorowanie działalności online. Ważne jest, aby robić rzeczywiście to, co może potencjalnie wesprzeć nasz cel biznesowy. Gromadzenie danych dla samego ich gromadzenia mija się z celem.

6. Analiza i interpretacja

Po zebraniu danych następuje proces analizy i interpretacji. Brzmi to niezwykle górnolotnie i skomplikowanie, ale chodzi tu przede wszystkim o przyglądanie się zebranym informacjom w poszukiwaniu wzorców i anomalii. Co więcej, wnioski nie muszą być odkrywcze i przewracać nasz biznes do góry nogami – czasami mogą nas upewnić w przekonaniu, że obrałyśmy dobrą ścieżkę. Albo pomóc znaleźć odnogę prowadzącą w ciekawe miejsce.

7. Wdrożenie działań w oparciu o wnioski

Ostatni krok to podejmowanie działań opartych na wynikach analizy danych. Czasem mogą to być zmiany rewolucyjne, ale częściej będą ewolucyjne – by testować nowe rzeczy krok po kroku i mieć kolejne dane do analizy.

Pamiętaj, że proces zbierania danych w firmie jest cykliczny, a każdy krok powinien być stale doskonalony i dostosowywany do zmieniających się potrzeb i warunków biznesowych.

Narzędzia, które możesz wykorzystać analizując dane w małym biznesie

Google Analytics

Odkąd zaczęłam oferować wdrożenie Google Analytics klientkom widzę, jak bardzo niedoceniane jest to narzędzie. Większość osób, szczególnie kobiet prowadzących jednoosobowe działalności, wykorzystuje raptem kilka danych takich jak: ilość odwiedzających stronę czy skąd przychodzą. A można tam znaleźć o wiele więcej. Analiza całej ścieżki klienta – od tego, skąd do nas trafia, po jego zachowanie i zakupy. Analiza naszych działań marketingowych, jak wygląda obecność naszej strony w wyszukiwarce, a także jakie efekty przynoszą płatne kampanie. Sprawdzanie funkcjonalności naszej witryny… i jeszcze więcej!

Hotjar

To narzędzie bardzo wizualne, za jego pomocą obserwujemy i analizujemy zachowania użytkowników na stronie www. Tworzy mapy cieplne kliknięć i scrollowania, a także nagrywa niektóre sesje (w sposób zanonimizowany). Dzięki nim można zobaczyć, co użytkownicy robią na stronie, gdzie klikają, jak przewijają i jak reagują na różne elementy. Hotjar pomaga również zbierać opinie użytkowników poprzez ankietę lub komentarze.

Excel lub arkusze Google

Gdy myślimy o analizie danych, to chyba pierwsze narzędzie, które przychodzi do głowy. Tabelki z liczbami to kwintesencja analizy danych. I czasami najprostsze rozwiązania są najlepsze! Możemy przerzucać sobie kluczowe metryki i z łatwością analizować zmiany.

Notatnik

A ponieważ dane to nie tylko liczby, czasem naprawdę wystarczy notatnik – czy to elektroniczny, czy papierowy. Bo w analizie danych nie chodzi o piękne wykresy, tysiące linijek z cyferkami czy skomplikowanie brzmiące opisy. Chodzi o WNIOSKI. I wykorzystanie ich w codziennym działaniu 🙂

Jeśli czujesz, że potrzebujesz wsparcia

Wciąż nie wiesz, jak zacząć? A może zwyczajnie nie masz czasu i/lub ochoty wdrażać się w konfigurację narzędzi czy szukanie najlepszego raportu? Nie ma sprawy – w tym mogę pomóc ja 🙂

*link afiliacyjny

Podobne wpisy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *