bezpieczenstwo we wspolpracy z wirtualna asystentka
|

Jak zadbać o bezpieczeństwo we współpracy z wirtualną asystentką?

Jako że październik jest miesiącem cyberbezpieczeństwa, przygotowałam od siebie kilka rad, jak zadbać o bezpieczeństwo. Współpracując z kimkolwiek – nie tylko z WA – często dajemy innym dostęp do narzędzi, haseł, plików. Czy jesteśmy w stanie zabezpieczyć się w 100%? Niestety nie. Ale to nie znaczy, że nie warto próbować!

Zacznijmy jednak od zasad ogólnych:

1. Używaj silnych, unikalnych haseł

To taka pierwsza linia obrony. Używaj długich, złożonych i unikalnych haseł dla każdego konta online. Wykorzystaj różne kombinacje liter, cyfr i znaków specjalnych. Unikaj wykorzystywania prostych słów, takich jak imię czy nazwisko. Pamiętaj, że korzystanie z tego samego hasła dla różnych kont sprawia, że jeżeli w jakimś serwisie hasła wyciekną, można łatwo sprawdzić czy nie są wykorzystywane gdzieś indziej. Możesz skorzystać z generatora haseł lub, jeśli potrzebujesz dane hasło zapamiętać, stwórz je z pierwszych liter znaków z ulubionego cytatu. Pamiętaj tylko o dodaniu liczb i znaków!

2. Korzystaj z menedżera haseł

To świetne wsparcie w zapamiętywaniu skomplikowanych haseł, o których wspomniałam powyżej. Bo kto jest w stanie zapamiętać „Q58H4R#$x&$eLjYXW”? Albo przynajmniej mieć cierpliwość, by je za każdym razem ręcznie wpisywać… Korzystając z menedżera możesz pamiętać tylko jedno hasło, całą resztę zrobi system. Ma jeszcze jedną niewątpliwą zaletę – taki program odczytuje stronę, na jaką wchodzimy i w swojej bazie danych poszukuje dokładnie takiej samej. Jeżeli ktoś spróbuje przeprowadzić na nas atak i podeśle fałszywą stronę – my możemy nie zauważyć jakiejś subtelnej zmiany adresu, ale program po prostu nie podpowie nam hasła 🙂

Obecnie korzystam z Bitwardena (w wersji pro mam go zarówno na telefonie, jak i w przeglądarce na komputerze), a wcześniej miałam LastPass. Oba polecam!

3. Nigdy nie podawaj swego hasła

Twoje hasło jest Twoje i niech tak zostanie. Zdarza się jednak, że współpracując z wirtualną asystentką udostępniasz jej swoje narzędzia. Pamiętaj by tam, gdzie to możliwe, zakładać jej osobne konto. Tym bardziej, jeśli w danym temacie nie musi mieć uprawnień administratora. Zaufanie jest oczywiście bardzo ważne, ale w tym wypadku to Twój biznes i bezpieczeństwo są ważniejsze. Pamiętaj o tym szczególnie przy dostępie do WordPressa czy Facebooka/Instagrama.

Przydzielaj dostępy i uprawnienia tylko tym współpracownikom, którzy faktycznie ich potrzebują. Ogranicz dostęp do wrażliwych informacji tylko do tych osób, które muszą mieć do nich dostęp.

PS. Numerów kart kredytowych też nikomu nie podawaj! Chociaż mam nadzieję, że to oczywiste 🙂

4. Dwuetapowa weryfikacja to podstawa

Dodaje ona dodatkową warstwę bezpieczeństwa do Twoich kont online. Zazwyczaj obejmuje wprowadzenie hasła, a następnie użycie drugiego czynnika, takiego jak kod wysłany na telefon komórkowy lub aplikację. To utrudni postronnym dostęp do Twojego konta, nawet jeśli zdobędą Twoje hasło. W niektórych aplikacjach (jak np. konta Google) możesz skorzystać także z klucza u2f – i bardzo polecam to rozwiązanie! Co prawda bywa trochę uciążliwe. Szczególnie, gdy nagle wyloguje Cię z konta i na gwałt musisz szukać klucza. Ale warto!

Pamiętaj też, że w różnych serwisach możesz zaznaczyć opcję, by każda osoba dodana do konta musiała mieć weryfikację dwuetapową. Skorzystaj z niej.

5. Korzystaj z bezpiecznych protokołów

Podczas korzystania z internetu lub transmitowania danych online, upewnij się, że używasz bezpiecznych protokołów. Wybieraj zawsze HTTPS zamiast HTTP. Bezpieczne protokoły szyfrują dane, które przesyłasz przez sieć, co utrudnia odczytanie lub przechwycenie tych informacji. Reaguj na wyskakujące informacje o potencjalnie niebezpiecznych zasobach – i zawsze bądź czujna!

Do przesyłania plików i informacji korzystaj zawsze ze sprawdzonych narzędzi. Pamiętaj, że facebook’owy messenger niekoniecznie jest najlepszy do przekazywania współpracownikom poufnych dokumentów 🙂

6. Regularnie twórz kopie zapasowe i aktualizuj!

Ważne dane Twojego biznesu online powinny być regularnie kopiowane. Wykonuj kopie zapasowe na zewnętrznych nośnikach lub w chmurze. W przypadku awarii lub ataku, będziesz mógł szybko przywrócić swoje dane i kontynuować działalność. Wiesz, że z Instagrama także możesz pobrać wszystkie opublikowane materiały? Warto to zrobić raz na jakiś czas, by mieć zawsze dostęp do contentu, który stworzyłaś.

Pamiętaj także o wykonywaniu wszystkich niezbędnych aktualizacji. Jest to istotne szczególnie jeśli masz stronę na WordPressie. Zadbaj o aktualizację wtyczek, motywów czy systemu – przestarzałe mogą stać się otwartymi drzwiami dla niepożądanych gości, nawet jeśli mamy porządne hasła.

7. Zabezpiecz swoje urządzenia mobilne

Urządzenia mobilne stały się integralną częścią prowadzenia biznesu online. Zapewnij, że Twój telefon komórkowy lub tablet są zabezpieczone za pomocą silnego hasła lub identyfikatora. Dodatkowo korzystaj z funkcji zdalnego blokowania lub kasowania danych, w przypadku kradzieży lub zagubienia.

Nigdy nie rezygnuj z hasła/pinu na telefonie i staraj się nie wpisywać go zbyt otwarcie w miejscu publicznym. Oczywiście nie ma co popadać w paranoję, ale warto zachować takie podstawowe środki bezpieczeństwa.

8. Nie pobieraj niczego z niesprawdzonych źródeł

Jest wiele stron oferujących popularne wtyczki i motywy w wersji pro za dużo niższą kwotę (można je znaleźć chociażby na naszym polskim Allegro). I chociaż teoretycznie jest to legalne, zdecydowanie odradzam Ci korzystanie z tego rodzaju „okazji”.

Przede wszystkim nigdy nie masz pewności, czy oferowany produkt jest rzeczywiście tym, za co podaje je sprzedający. A jeśli nawet wtyczka czy motyw są w porządku – czy nie mają dodatkowych linijek kodu które zainfekują Twoją witrynę.

Korzystaj z oficjalnego repozytorium WordPressa, a jeśli chcesz zainwestować w płatne rozwiązanie – kupuj tylko od twórców ze sprawdzonych źródeł. Być może wydasz odrobinę więcej, ale za to oszczędzisz na specach od ratowania strony (o ile będzie co ratować…).

Czy bezpieczeństwo w sieci jest możliwe?

Prowadzenie biznesu online wiąże się z różnymi zagrożeniami. Nigdy nie masz 100% gwarancji, ale możesz minimalizować zagrożenie. Świadomość i przestrzeganie podstawowych zasad cyberbezpieczeństwa jest kluczowe dla ochrony Twojej firmy. Pamiętaj o silnych hasłach, aktualizowaniu oprogramowania, korzystaniu z bezpiecznych protokołów i regularnym tworzeniu kopii zapasowych. Bądź czujna na phishing i ogranicz dostępy i uprawnienia oraz zabezpiecz swoje urządzenia mobilne. Bardzo pomaga menedżer haseł i ustalenie sobie konkretnego dnia w tygodniu na taką administracyjną pracę jak np. aktualizacje.

Napisałam artykuł, dlaczego warto współpracować z wirtualną asystentką – dzisiaj dodaję do niego maleńką *. Zadbaj o to, by ta współpraca była bezpieczna!

Dbanie o bezpieczeństwo wchodzi w krew, i raz ustawione systemy często procentują w przyszłości. Oby tak było i u Ciebie.

Bezpiecznej pracy!

Podobne wpisy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *