5 aspektów, o których musisz pamiętać planując swoją stronę www!
Strona internetowa to nie tylko wizytówka Twojej firmy, marki lub działalności. To przede wszystkim narzędzie, które może mieć bardzo duży wpływ na świadomość Twoich klientów. Aby to narzędzie było skuteczne i użyteczne, warto je dobrze zaplanować i zaprojektować. Oto 5 podstawowych aspektów, o których musisz pamiętać już na samym początku!
Cel strony
Pierwszą i podstawową rzeczą, od której powinno zaczynać się projektowanie strony, jest ustalenie jej celu. Zupełnie inaczej będzie wyglądał sklep nastawiony na sprzedaż produktów, a inaczej strona eksperta oferującego swoje usługi. Niestety wiele osób skupia się przede wszystkim na warstwie wizualnej. Jest ona oczywiście bardzo ważna – witryna powinna być estetyczna i nowoczesna. Jednak pamiętaj, że cel > wygląd, zawsze!
Jakie cele możesz wziąć pod uwagę?
- Strona-wizytówka: jeżeli biznes prowadzisz głównie offline i nie potrzebujesz bardzo rozbudowanego miejsca w sieci. Zależy Ci na tym, by klienci wpisując dane Twoje lub Twojej firmy w wyszukiwarce nie trafiali w próżnię. Lub, co gorsze, do konkurencji. Skupiamy się wtedy na opisie usług, a na pierwszy plan wychodzą opcje kontaktu.
- Portfolio: jest to swego rodzaju wizytówka, jednak z odwróconymi priorytetami. Tutaj przede wszystkim chcemy pokazać efekt naszych działań – np. zrealizowane projekty, sesje zdjęciowe czy napisane teksty. Prezentujemy klientowi to, co robimy najlepiej. Utwierdzamy go w przekonaniu, że to właśnie naszych usług poszukuje. A później podsuwamy formularz kontaktowy i dopinamy sprzedaż osobiście.
- Budowanie wizerunku eksperta: jeśli masz biznes oparty o Twoją wiedzę lub doświadczenie, musisz dać potencjalnym klientom poczucie, że mogą Ci zaufać. Możesz to zrobić w formie bloga z artykułami eksperckimi, opisując dokładnie swoją ścieżkę i doświadczenie lub przedstawiając dowody potwierdzające wiedzę (np. certyfikaty). Forma może być różna, ale chodzi przede wszystkim o zaprezentowanie Ciebie i Twojej marki jako godnych zaufania.
- Edukacja lub informacja: inaczej też podejdziesz do tworzenia strony i treści jeśli chcesz przede wszystkim edukować. Dzielenie się wiedzą, poradami, aktualnościami, recenzjami, a także oferowanie kursów czy szkoleń trzeba zaprezentować w szczególny sposób.
- Sprzedaż: to jest taki cel, który może być zarówno bezpośredni, jak i pośredni – dlatego znalazł się dopiero na piątym miejscu. Tak naprawdę podstawowym celem każdego biznesu jest sprzedaż, jednak może być on realizowany na różne sposoby. Wszystkie wyżej wymienione opcje w taki czy inny sposób do tej sprzedaży prowadzą. Jednak zupełnie inaczej wygląda strona eksperta dzielącego się wiedzą o marketingu, a inaczej sklep internetowy z produktami dla dzieci.
- Rozrywka / hobby: czasem zwyczajnie chcemy światu zaprezentować nasze hobby, podzielić się czymś lub stworzyć swego rodzaju internetowy pamiętnik. Nawet jeśli w dłuższej perspektywie myślimy o monetyzowaniu takiego bloga, na etapie decydowania jak ma wyglądać skupiamy się na bliższej perspektywie 🙂
Oczywiście strona może spełniać więcej niż jeden cel – i wiele naprawdę dobrych stron tak właśnie ma. Ważne jest jednak, by wybrać cel niejako nadrzędny, który pomoże nam odpowiednio zaplanować tworzenie odpowiedniego planu. Dzięki temu unikniemy chaosu i z łatwością zaplanujemy ścieżkę klienta, którego poprowadzimy za rękę w kierunku nawiązania z nami współpracy (lub zakupu produktów).
Zdjęcia i grafiki
Oczywiście: to jest ładne, co się komu podoba. A także: o gustach się nie dyskutuje. Dlatego absolutnie nie chodzi mi o „ładne” zdjęcia lub grafiki. Przecież skoro coś wrzucamy do sieci, to zazwyczaj nam się w taki czy inny sposób podoba. Mam na myśli raczej to, że każde zdjęcie powinno:
- być dobrej jakości: nie musi to być sesja u profesjonalnego fotografa (ja zdjęcia robiłam telefonem zamocowanym na statywie). Ważne jednak, by były one wyraźne i czytelne. Rozmazane, rozpikselowane czy ziarniste (o ile to nie jest celowe) wyglądają zwyczajnie nieprofesjonalnie. Ważne też, by nie ważyły zbyt dużo! Może to wpływać na prędkość ładowania się strony. Polecam skorzystać z tinyjpg.com,
- być spójne: o ile nie jest to celowy zabieg artystyczny, zdjęcia i grafiki powinny ze sobą współgrać. Wrzucenie w jednej zakładce zdjęć czarno-białych, portretowych, bardzo kolorowych, z festiwalu i przedstawiających nas pracujących przy biurku – zupełnie nie ma sensu, dokładnie jak to zdanie. Dlatego warto to zrobić w przemyślany sposób – w tym wypadku mniej znaczy więcej,
- być adekwatne: do treści i celu. Dlatego tak ważne jest, by ten cel znać. Portfolio fotografa, który zamieścił całe mnóstwo własnych selfie nie przysporzy mu klientów na zrealizowanie reportażu ślubnego.
Teksty oraz opisy produktów i usług powinny być:
- zgodne z celem: dlatego tak ważne jest określenie celu już na samym początku. W zależności od tego, co chcemy osiągnąć, kształtujemy wygląd całej strony. Tyczy się to także wszelkiego rodzaju tekstów. Najpierw zastanawiamy się nad pytaniami, które może mieć nasz potencjalny klient, a potem na nie odpowiadamy w opisach.
- nie za długie: ktoś, kto wchodzi na Twoją stronę zazwyczaj nie ma czasu ani ochoty by czytać ją godzinami. Szuka najważniejszych dla siebie informacji i na tej podstawie podejmuje decyzję. Chyba nie chcesz, by zdecydował o przejściu do konkurencji? I to tylko dlatego, że poszukiwana informacja była w samym środku genialnego tekstu – tak długiego, że nikomu nie chce się go nawet przejrzeć?
- czytelne: świetnie sprawdzają się tu wypunktowane listy, podkreślenia, pogrubienia i inne wyróżnienia w tekście. Infografiki, podział na sekcje – wszystko to sprawia, że tekst jest lepszy w odbiorze.
Domena oraz serwer
Chociaż nie jest to absolutny must have – warto zainwestować we własną domenę oraz serwer. Domena (adres strony www) dodaje jej profesjonalizmu i sprawia, że łatwiej znaleźć Cię w sieci. Przy wyborze warto pamiętać o kilku rzeczach:
- nazwa powinna być łatwa do zapamiętania – niezbyt długa i skomplikowana,
- unikaj słów, w których bardzo łatwo jest zrobić błąd,
- cyfry i myślniki, błędna pisownia powszechnie używanych słów – mogą sprawiać, że adres będzie postrzegany jako fałszywy,
- unikaj wykorzystywania nazw własnych używanych przez inne marki, szczególnie konkurencję,
- dostosuj ją do celu swojej strony.
Natomiast wybierając serwer, zwróć uwagę na:
- szybkość, stabilność i bezpieczeństwo,
- ewentualne limity (np. transferu lub ilość odwiedzających stronę),
- dostępne pakiety i ich ceny,
- wsparcie techniczne i możliwość kontaktu o różnych porach.
Tutaj nie zamierzam się więcej mądrzyć, ponieważ absolutnie nie jestem specjalistką od serwerów. Mogę Ci jednak z czystym sumieniem polecić LH.pl, z którego ja sama korzystam. Od ponad 3 lat (od kiedy istnieję w sieci) nie miałam żadnego problemu z serwerem, a jeśli sama coś napsułam – support błyskawicznie mi pomagał i dokładnie tłumaczył, co mam zrobić. Ich wsparcie techniczne jest nieocenione!
Ceny także mają bardzo konkurencyjne. A jeśli chcesz dodatkowe 20% zniżki, podaj przy zakupie kod: LH-20-45543 (jest to kod afiliacyjny).
Przejrzystość i funkcjonalność strony
Bardzo ważne jest, by już na etapie projektowania zaplanować wszystko tak, by:
- nie było zbyt wielu funkcji w jednym miejscu – może to powodować chaos, w którym Twój klient zwyczajnie się zgubi, a strona będzie ładować się wieki,
- strona była przejrzysta i czytelna,
- informacje kontaktowe były aktualne i łatwe do znalezienia,
- kolory odpowiednio ze sobą kontrastowały (by każdy mógł z niej swobodnie korzystać),
- pomiędzy guzikami czy innymi elementami klikalnymi było trochę “oddechu” – w końcu coraz więcej osób korzysta z telefonów komórkowych przy przeglądaniu, a nasze palce nie są zbyt precyzyjnymi narzędziami,
- strona była responsywna i dopasowywała się do wielkości ekranu użytkownika,
- wszystko prowadziło do realizacji jej celu głównego!