Czym jest rozszerzony e-commerce i jak go najprościej wdrożyć na WordPress (WooCommerce)?
Często powtarzam, że Google Analytics to najlepszy przyjaciel przedsiębiorcy. A jeśli masz dodatkowo na stronie sklep (WooCommerce), którym zarządzasz samodzielnie, koniecznie zapoznaj się z moim artykułem. Pokażę Ci, jak najprościej wdrożyć rozszerzony e-commerce na WordPress by móc korzystać z dodatkowych danych.
Czym jest rozszerzony e-commerce?
Rozszerzony e-commerce to funkcja Google Analytics, która pozwala na śledzenie szczegółowych informacji o transakcjach e-commerce na Twojej stronie. Dzięki niemu możesz monitorować nie tylko podstawowe metryki, takie jak liczba transakcji czy przychód, ale także bardziej zaawansowane dane, takie jak zachowanie użytkowników na stronie produktu czy porzucone koszyki. Jest to właśnie takie rozszerzenie do wbudowanych, automatycznie zbieranych danych.
Samo wdrożenie może być dosyć skomplikowane. W dużym uproszczeniu: należy odpowiednie informacje „wypchnąć” specjalnie przygotowanym kodem do tzw. warstwy danych. Następnie możemy te dane zebrać za pomocą Google Tag Managera, odpowiednio przekształcić i przesłać do Google Analytics. Bułka z masłem, prawda?
Jeśli czytasz ten artykuł, najprawdopodobniej nie masz zespołu IT, który zaimplementuje odpowiedni kod. Nic straconego! Na szczęście większość narzędzi przeznaczonych do budowy sklepów internetowych oferuje gotowe rozwiązania i wtyczki, które prawie wszystko zrobią za Ciebie. Ja skupię się na WordPressie.
Jak najprościej wdrożyć rozszerzony e-commerce na WordPress?
Jest to rozwiązanie z którego sama korzystam. Co prawda wolę zmienne i tagi w GTM dodawać ręcznie, ale jeśli nie chcesz lub nie potrafisz tego zrobić, poniższy sposób powinien być wystarczający. Wiem jak to jest być Zosią-Samosią, szczególnie na początku 😉
Zainstaluj na stronie wtyczkę GTM4WP. W miejscu „Google Tag Manager ID” wpisz ID kontenera GTM powiązanego z Twoją stroną i połączonego z Google Analytics.
W zakładce Integration wybierz WooCommerce i zaznacz „Track enhanced e-commerce”. Następnie kliknij link Google Analytics 4 setup.
Jest tam instrukcja napisana przez autora wtyczki oraz gotowy kod do pobrania. Jednak instrukcja jest w języku angielskim, więc jeśli łatwiej Ci czytać po polsku – skorzystaj z opisu poniżej.
Przejdź do kroku pierwszego, kliknij prawym przyciskiem myszy link „GA4 container template” i wybierz opcję „Zapisz link jako…”. A następnie przejdź do zakładki „Administracja” Google Tag Managera i zaimportuj pobrany plik.
Zalecane jest wybranie nowego obszaru roboczego, ale jeśli do tej pory masz dodany tylko tag konfigurujący, nie ma takiej konieczności.
Pojawi się lista dodanych zmiennych – pozostanie jeszcze dokończyć konfigurację tagu. Wybierz „GA4 – Event – Ecommerce events” i kliknij G-XXXXXXXXXX, skasuj i wklej własny identyfikator pomiaru.
Pamiętaj, by przed opublikowaniem sprawdzić wszystko w trybie podglądu by upewnić się, że działa prawidłowo.
Tyle 🙂