wpis o tym jak samodzielnie wdrożyć consent mode 2

Consent Mode v2 – jak go wdrozyć samodzielnie?

Czy Ciebie również od jakiegoś czasu „atakują” ze wszystkich stron informacje o Consent Mode v2? A Ty nie wiesz nawet, co to jest i po co jest Ci potrzebne? Moją misją jest przekładanie technicznych rzeczy na jak najprostszy język. Tak, aby każdy wiedział co i dlaczego robi. A jeśli zdecydujesz się cokolwiek delegować – to dlatego, że chcesz, a nie musisz.

Dlatego przygotowałam krótki poradnik by wytłumaczyć Ci, czym jest i jak najprościej wdrożyć Consent Mode v2. Tylko pamiętaj – zrób to jak najszybciej, bo może ucierpieć na tym Twój biznes!

Czym jest tryb zgody Google v2?

Ok, pewnie domyślasz się, że Constent Mode = Tryb zgody. Ale wciąż – co to właściwie jest? Jest to odpowiedź Google na zmieniające się przepisy dotyczące naszej prywatności w sieci, a konkretniej na Akt o rynkach cyfrowych (Digital Markets Act, DMA). Wchodzi on w życie 6 marca 2024 roku i rozszerza zasady GDPR i RODO do których zdążyliśmy się już przyzwyczaić.

Tryb zgody to narzędzie, które pomaga stronom internetowym dostosować się do nowych zasad.

Co się zmienia od 6 marca 2024?

Zmiany dotyczą przede wszystkim tego, w jaki sposób dane użytkowników stron są zbierane i wykorzystywane. Daje im większą kontrolę, ponieważ nakazuje właścicielom stron zdobycie aktywnej zgody na przetwarzanie danych poprzez wyświetlenie tzw. cookie banera.

Co to oznacza?

Chodzi po prostu o to, że dopóki użytkownik nie kliknie w guzik „wyrażam zgodę” znajdujący się na banerze informującym o cookies, żadne jego dane nie będą przetwarzane. Domyślnie powinno być ustawione „brak zgody”.

Nowe przepisy nakładają obowiązek dbania o dane także na platformy takie jak Google. Dlatego od 6 marca bez wdrożonego trybu zgody dane mogą nie być przetwarzane w ogóle – co ograniczy korzystanie przede wszystkim z Google Analytics i Google Ads.

Jak to wygląda od strony technicznej?

Oszczędzę Ci bardzo technicznych szczegółów, wystarczy byś wiedziała, że od teraz z Twojej strony będą przesyłane dwa dodatkowe parametry: „ad_personalization” oraz „add_user_data”. Pierwszy informuje, czy użytkownik wyraził zgodę na personalizację reklam. Drugi natomiast określa, czy dane użytkownika mogą być wykorzystane do celów reklamowych. Jeżeli użytkownik nie wyrazi zgody – jego dane nie zostaną przesłane.

Na szczęście nie zostaniemy zupełnie bez informacji nawet jeśli zdecydowanie większa ilość klientów zacznie odmawiać zgody. Nie otrzymamy żadnych indywidualnych wyników, ale będą dostępne ogólne raporty zawierające zanonimizowane dane. „Obrobione” tak, by przy zachowaniu prawa do prywatności pokazać nam tendencje i pomóc ocenić wydajność kampanii.

Kto powinien zadbać o wdrożenie Consent Mode v2?

Jeżeli posiadasz stronę, z której korzystają użytkownicy z Europejskiego Obszaru Gospodarczego, powinnaś mieć wdrożony tryb zgody. A ponieważ Polska należy do EOG – wszystkich nas dotyczą te przepisy.

Co się stanie jeśli tego nie zrobisz?

Jeżeli odpowiednie zgody nie zostaną przesłane, Google może znacząco ograniczyć działanie swoich platform. Na pewno nie będzie możliwe przesłanie danych do Google Ads, co wpłynie na wszelkie kampanie remarketingowe oraz personalizację reklam. Zmniejszy skuteczność kampanii reklamowych i zwiększy ich koszt. A tego chyba nie chcesz, prawda?

Będzie to miało wpływ także na informacje zbierane przez Google Analytics, a więc będziesz miała mniej informacji na temat tego, jak użytkownicy korzystają z Twojej strony internetowej. Analiza działań i efektów (np. ścieżki zakupowej klienta, konwersji) będzie bardzo utrudniona.

Dodatkowo Consent Mode v2 zapewnia prawidłową realizację obowiązku prawnego, jaki nakłada na Ciebie Akt o rynkach cyfrowych. Zignorowanie tych zmian może prowadzić do kar, i to niemałych.

Jak najprościej wdrożyć tryb zgody?

Jeżeli wszystko, co napisałam, wciąż brzmi jak czarna magia, nie martw się – są narzędzia, które mogą Cię wesprzeć. Są to aplikacje zarządzające ciasteczkami (CMP, Consent Management Platforms – platformy zarządzania zgodami), które możesz zainstalować na swojej stronie. Skanują one witrynę w poszukiwaniu plików cookies, kategoryzują je a następnie blokują te, na które użytkownik strony się nie zgadza.

Na rynku jest ich obecnie sporo, ja osobiście korzystam z CookieYes (link afiliacyjny). Jest równie popularny jak Cookiebot czy consentmanager, ale aktualnie (luty 2024) daje największe możliwości w wersji bezpłatnej. A jeśli Twoja strona obsługuje ruch, na który wersja bezpłatna nie wystarczy – CookieYes ma najtańszą opcję płatną. Dlatego w swoim poradniku skupię się na tym właśnie rozwiązaniu.

Nie jest to rozwiązanie idealne, niektóre pliki cookies mogą być np. niesklasyfikowane (lub przypisane błędnie) przez taką platformę. Ale jeśli zależy Ci na tym, aby konfigurację wykonać samodzielnie, to jest to zdecydowanie najlepsza opcja. Platformy są sprawdzane przez Google i certyfikowane jako kompatybilne z Consent Mode.

Listę CMP certyfikowanych przez Google można znaleźć tutaj.

Zakładanie konta

  1. Wejdź na stronę CookieYes (link afiliacyjny).
  2. Wybierz „Start free trial”. Po podaniu danych do założenia konta system poprosi Cię o podanie danych do płatności (podaj je jeśli chcesz przetestować płatny plan lub wiesz, że Twoja strona ma dużo wyświetleń więc i tak będzie potrzebny) LUB
instrukcja założenia konta na platformie CookieYes

2. LUB jeśli nie chcesz na razie podawać swoich danych do płatności, a założyć zawsze bezpłatne konto (bez testowania innych opcji). Zjedź niżej i kliknij 'See all features and compare plans’. Rozwinie się dodatkowa lista, na której będzie dostępny plan „Free forever” – wybierz „Get started”. Podaj niezbędne dane by założyć konto.

Płatne plany dostępne na CookieYes
Gdzie znaleźć plan Free forever na CookieYes

3. Zweryfikuj swój adres e-mail.

4. Skonfiguruj baner, który będzie widoczny na stronie. Jeśli wybierzesz „Polish” w polu Default Language, treść baneru automatycznie zmieni się na taką w języku polskim.

image 3

5. Otrzymasz kod, który należy umieścić na swojej stronie. Możesz to zrobić na 2 sposoby – bezpośrednio na stronie lub przez Google Tag Manager.

instalacja cookieyes na stronie

Jak zainstalować CookieYes na WordPressie?

Możesz powyższy kod skopiować i wkleić w odpowiednim miejscu w kodzie strony. Jednak w tym tutorialu miałam pokazać opcję najprostszą, dlatego skorzystamy z wtyczki CookieYes na WordPressa.

  1. Znajdź wtyczkę w repozytorium WordPressa, zainstaluj ją i włącz.
wtyczka cookieyes w repozytorium wordpressa

2. Przejdź do ustawień i kliknij „Connect to Web App”.

połączenie cookieyes i wordpressa

3. Wybierz „Already have a CookieYes account”. Zaloguj się na swoje konto i wyraź zgodę na połączenie Twojego konta ze stroną.

image 6

Na tym etapie wtyczka jest już skonfigurowana – jeśli chcesz spersonalizować baner, możesz to zrobić bezpośrednio na stronie CookieYes. Prawdopodobnie zakończył się także skan Twojej witryny, który aplikacja rozpoczyna po założeniu konta i potwierdzeniu adresu e-mail.

Najprostsza opcja wdrożenia Google Consent Mode (jest włączone z automatu) zakończona!

Jak wdrożyć CookieYes przez Google Tag Manager?

Jeżeli korzystasz z Google Tag Managera (do czego bardzo zachęcam) nie musisz instalować żadnej wtyczki – wystarczy skonfigurowanie odpowiedniego tagu. To po kolei:

  1. Otwórz Tag Manager i z listy po lewej wejdź w zakładkę „Szablony”, a następnie „Szukaj w galerii”. Platformy do zarządzania zgodami mają przygotowane szablony, w które wystarczy tylko wkleić odpowiednie informacje – dzięki temu konfiguracja zajmuj dosłownie kilka chwil!
image 7
image 9

2. Wybierz lupkę w prawym górnym rogu i wpisz „CookieYes”. A następnie „Dodaj do obszaru roboczego”.

image 10
image 11

3. W zakładce „Podsumowanie” wybierz „Dodaj nowy tag”.

image 12

4. Tag nazwij tak, aby od razu było wiadomo, o co chodzi. Jak widać poniżej, ja nazwałam go „Konfiguracja CookieYes – Google Consent Mode”. Kliknij „Konfiguracja tagu”, z prawej strony pojawi się takie pole jak to widoczne na zdjęciu – wybierz wcześniej wgrany szablon.

image 13

5. W miejscu „Your website key” wpisz kod, który znajdziesz w miejscu białego prostokąta w kodzie wyświetlonym po założeniu konta. Jest to ciąg znaków który znajdziesz pomiędzy „client_data/” a „/script”. Wystarczy skopiować ten fragment i wkleić w ustawieniach tagu.

image 14
instalacja cookieyes na stronie

6. Następnie przejdź niżej i rozwiń „Default Consent Settings”. Kliknij „Add settings” aby pojawiło się pole widoczne niżej na zdjęciu. Zaznacz, które ciasteczka mają być blokowane zanim użytkownik nie wyrazi na nie zgody. Co do zasady wszystkie powinny być ustawione jako zablokowane (disabled), poza tymi z kategorii Necessary (czyli niezbędne do funkcjonowania strony).

image 17

7. Następnie musimy ustalić regułę, które będzie aktywować ustawiony przed chwilą tag. Kliknij w pole „Reguły”, a gdy z prawej strony pojawi się poniższe pole, wybierz „Consent Initialization – All Pages”.

image 18

8. Po zatwierdzeniu system wróci do strony głównej, na której będą widoczne 2 zmiany w obszarze roboczym. Kliknij „Prześlij” widoczne w prawym górnym rogu.

image 19

9. Wejdź na swoją stronę w trybie incognito by upewnić się, że baner wyświetla się prawidłowo – i gotowe!

Pamiętaj, że pokazałam tutaj podstawową konfigurację, bez wchodzenia w szczegóły. Jeśli masz wdrożone piksele nie należące do Google (np. Facebook czy TikTok), należy je dodatkowo skonfigurować.

Jeżeli z Google Tag Managera korzystasz głównie po to by zaimplementować narzędzia Google lub najprostszą opcję rozszerzonego e-coomerce, domyślne ustawienia prawdopodobnie Ci wystarczą.

Jeśli czujesz, że potrzebujesz wsparcia

Wciąż nie wiesz, jak zacząć? A może zwyczajnie nie masz czasu i/lub ochoty wdrażać się w konfigurację narzędzi czy szukanie najlepszej opcji? Nie ma sprawy – w tym mogę pomóc ja 🙂

Podobne wpisy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *