Wyszukiwarka

Dodatkowo

counter by eliteria.pl webdesigncounter by eliteria.pl webdesigncounter by eliteria.pl webdesigncounter by eliteria.pl webdesigncounter by eliteria.pl webdesign
IP: 54.80.185.137 | Online: 3

 

 

 

Co oznacza TUNEL dla Świnoujścia?

Skan pisma do Jarosława Kaczyńskiego z 06.04.1996

 

Preambuła do wniosku o uzupełnienie projektu budżetu Państwa na rok 1997 z dnia 23 września 1996, sygnowana przez Społeczny Komitet Budowy Tunelu:

- niezwykłe, w warunkach polskich położenie 44-tysięcznego, wyspiarskiego Świnoujścia - miasta o strategicznym dla Kraju położeniu i niebagatelnym znaczeniu gospodarczym - rodzi szczególne problemy komunikacyjne, gdyż zdecydowana większość mieszkańców miasta zamieszkuje na polskiej części wyspy Uznam, natomiast wiele tysięcy miejsc pracy, a także wszystkie połączenia z krajem znajdują się po drugiej stronie Świny na wyspie Wolin,

- połączenie wyspy Uznam z krajem opiera się nadal na tymczasowym rozwiązaniu przyjętym po ustaleniu granicy polsko-niemieckiej, czyli na żegludze promowej, która każdego dnia przewozi tysiące ludzi i samochodów,

- istniejące od ponad pięćdziesięciu lat prowizoryczne połączenie promowe, mimo wydatkowanych już wielokrotnie ogromnych kwot na inwestycje i eksploatację, nie spełnia swej roli nie tylko ze względu na rosnący przepływ pojazdów i ludzi, ale również z uwagi na wrażliwość na warunki pogodowe - zawodzenie, ekstremalne stany wody, sztormy i mgłę,

- przeprawa promowa jest z natury nieciągła i każdej doby, o każdej porze roku, szczególnie latem, tworzą się kolejki samochodów w obu kierunkach, a czas oczekiwania na przeprawę dochodzi do wielu godzin,

- zwiększająca się skala żeglugi poprzecznej nieuchronnie wpływa na ograniczenie przepustowości i bezpieczeństwa żeglugi na torze wodnym do Portu Szczecińskiego,

- z analizy ekonomicznej wynika, że już w perspektywie poniżej lat dwudziestu inwestycja i eksploatacja tunelu jest tańsza od sumy kosztów inwestycji i eksploatacji promów, a gdy weźmiemy pod uwagę, że trwałość tunelu wynosi co najmniej sto pięćdziesiąt lat, to nieefektywność przeprawy promowej - która i tak nie zapewnia ciągłości i płynności połączenia z krajem - staje się oczywista,

- koszty milionów godzin rocznie oczekiwania na przejazd promami ponoszą nie tylko mieszkańcy Świnoujścia ale i setki tysięcy odwiedzających miasto, tracąc zarówno swój własny czas, jak i płacąc wyższe ceny za nabywane towary - Świnoujście ma jeden z najwyższych w kraju wskaźnik kosztów utrzymania,

- realna możliwość budowy stałej przeprawy przez Świnę została w latach siedemdziesiątych zablokowana przez czynniki wojskowe ZSRR, to budowa tunelu dodatkowo zaświadczać będzie również o odzyskaniu suwerenności przez Rzeczpospolitą Polską,

- w świetle spodziewanego wstąpienia naszego kraju do Unii Europejskiej dojść może do sytuacji, gdy komunikacja z sąsiadami będzie bez porównania dogodniejsza niż z krajem, co w dalszej perspektywie może spowodować, że Świnoujście tylko nominalnie będzie miastem polskim,

- dotychczasowe poparcie dla inicjatywy Społecznego Komitetu Budowy Tunelu wyrażane przez przedstawicieli różnych środowisk wskazuje, że sprawa budowy tunelu pod Świną jednoczy społeczeństwo nie tylko naszego Miasta i Regionu, stąd osiągnięcie celu, za którym przemawiają oczywiste argumenty ekonomiczne, społeczne i polityczne jest możliwe i staje się konieczne

 

 

Dlaczego tunel?

Tunel pod Świną - historia i przyszłość 1

Tunel pod Świną - historia i przyszłość 2

Tunel pod Świną - historia i przyszłość 3

Tunel pod Świną - historia i przyszłość 4

Tunel pod Świną - historia i przyszłość 5

Tunel pod Świną - historia i przyszłość 6

Tunel pod Świną - historia i przyszłość 7

Tunel pod Świną - historia i przyszłość 8

Tunel pod Świną - historia i przyszłość 9

Tunel pod Świną - historia i przyszłość 10

Tunel pod Świną - historia i przyszłość 11

Tunel pod Świną - historia i przyszłość 12

Tunel pod Świną - historia i przyszłość 13

Tunel pod Świną - historia i przyszłość 14

Tunel pod Świną - historia i przyszłość 15

Tunel pod Świną - historia i przyszłość 16

Tunel pod Świną - historia i przyszłość 17

Tunel pod Świną - historia i przyszłość 18

Tunel pod Świną - historia i przyszłość 19

Tunel pod Świną - historia i przyszłość 20

Tylko tunel (tabela)

Tylko tunel (tekst)